Čia seme: Trendi dodatak ishrani ili zrno zdravlja?

chia

Nemojte da vas prevari veličina, sićušne čia semenke su „nakrcane“ vlaknima, zdravim mastima i antioksidantima. Evo zašto bi trebalo da budu deo vaše svakodnevne ishrane.

Čia seme ima reputaciju „superhrane“, ali je u ovom slučaju to opravdano: ove sitne semenke pune su hranljivih sastojaka.

Jedna kašika (15 grama) ima samo 69 kalorija, ali i čitavih 5 grama vlakana, 4 grama zdravih masti i 2 grama proteina.

„Mnogo je namirnica koje su odlični izvori vlakana i zdravih masti, ali kod čia semena, one dolaze u vrlo malom ‘pakovanju’“, kaže nutricionista Don Džekson Blatner.

Pozitivan uticaj čia semena na opšte zdravstveno stanje nije neka novost, ljudi ih jedu već više od 5.000 godina. Biljka čia potiče iz Meksika i Gvatemale, a koristili su je još Asteci i Maje, i to u ishrani, ali i kao lek ili dodatak drevnim proizvodima za negu.

Ove sićušne semenke su vrlo zgodne, lako ih je „prošvercovati“ u gotovo svako jelo.

„U svako jelo u koje idu recimo orašasti plodovi možete dodati i malo čia semenki. Odličan su dodatak i smutijima i salatama, a od njih se pravi i vrlo ukusan puding“, kaže Blatnerova za portal Prevention.

Još niste ubeđeni? Donosimo vam nekoliko razloga da čia semenke uvrstite u svoju ishranu:
Pune su vlakana

Jedna supena kašika čia semena ima čitavih 5 grama vlakana, što je oko 20 odsto preporučenog dnevnog unosa. (Da steknete predstavu, ista količina smeđeg pirinča sadrži samo 0,2 grama vlakana.) Vlakna su važna za dobro varenje, a snižavaju i nivo holesterola, između ostalog.
Dobre su za jake kosti

Čia seme je odličan izvor fosfora i magnezijuma, minerala koji su važni za zdravlje kostiju. Studija iz 2015. pokazala je da osobe koje unose dovoljno fosfora imaju za 45 odsto niži rizik od osteoporoze od onog koji je uobičajen za njihovo godište.

Kašika čia semena sadrži oko 122 miligrama fosfora i 47 miligrama magnezijuma, što je impresivnih 17, odnosno 15 odsto preporučenog dnevnog unosa.
Odličan su izvor proteina

Ako je vaša ishrana pretežno zasnovana na namirnicama biljnog porekla, može vam biti teško da umesete dovoljno „kompletnih proteina“ (onih koji sadrže sve esencijalne aminokiseline koje su telu neophodne za normalno funkcionisanje), pošto se oni uglavnom nalaze u namirnicama životinjskog porekla – mesu, iznutricama i plodovima mora.

Čia seme sadrži upravo te „kompletne proteine“ i to u velikim količinama, tako da su odličan dodatak ishrani, naročito ako se hranite veganski ili vegetarijanski.
Kao što rekosmo, supena kašika ima dva grama proteina, pa ako imate utisak da vam fali proteina u ishrani, možete napraviti puding od čia semena, na primer. Evo recepta:
Čia puding Novaka Đokovića
Bogate su omega-3 masnim kiselinama

Čia seme je odličan izvor alfa-linoleinske kiseline (ALA), tipa omega-3 masnih kiselina, koje nude „skromnu“ zaštitu od kardiovaskularnih bolesti. ALA spada u esencijalne masne kiseline, a pošto telo ne može samo da ih sintetiše, morate ih unositi kroz ishranu.

Čia seme može da zameni i jaja u mnogim receptima. Tri kašike vode i jedna kašika čia semena se pomešaju, i kad dobijete ujednačenu masu, imate zamenu za jedno jaje.

Smanjenje težine.
Pošto ova semena apsorbuju dosta vode, odmah nakon sto dospevaju u želudac, kod čoveka se stvara osećaj sitosti. Konzumirati ove semenke znači brzo i efikasno mršaviti bez štete po zdravlje, jer u sebi sadrže sve neophodne vitamine i hranljive sastojke. Nestaje želja za nezdravom hranom, što takođe, nije zanemarljivo.

Moćan izvor kalcijuma.
U semenkama čija nalazi se pet puta više kalcijuma, nego u mleku, i dva puta više kalijuma, nego u bananama. Za vegetarijance ovaj produkt je, jednostavno, nezamenljiv. Svako ko želi svoj organizam obogatiti kalcijumom, treba da proba ove semenke – organizam u potpunosti apsorbuje kalcijum iz ovih organskih semenki. Više neće biti nikakvih problema sa krhkim kostima, lošim noktima i kosom.

Omega-3 masne kiseline to je – lek
Semena čija obiluju masnim kiselinama, isto tako kao i crvena riba. Podsetićemo se svojstava ovih kiselina: one snižavaju nivo holesterola, poboljšavaju rad srca, pomažu da se izborite sa depresijom i poremećajima raspoloženja. Masne kiseline doprinose radu našeg mozga i odlično se odražavaju na našoj koži.

Večna mladost.
Ova neprevaziđene semena sadrže ogromnu količinu antioksidanata, koji doprinose mlađem izgledu nazavisno od godina, i zaštiti od infektivnih oboljenja. Koncentracija antioksidanata u ovim, naizgled jednostavnim semenkama, veća je nego kod borovnice i aronije.

Energija.
Za sve koji se bave sportom, i vole specijalne dodatke ishrani koji povećavaju energetski resurs za efikasnije treninge, ova semena su veoma korisna. Ona sadrže istu količinu korisnih materija , koliko i proteinski kokteli, koji se piju sa ciljem dobijanja mišićne mase ili bolje izdržljivosti. Odličan produkt za sportiste!

Kako konzumirati semena čija:
3-4 supene kašike dnevno – to je količina semenki koja je najblagotvornija za vaš organizam.
Možete početi sa jednom supenom kašikom i postepeno povećavati količinu unosa. Semenke su neutralnog ukusa, možete ih dodavati u sva jela: čorbe, kaše, supe, jogurt, posipati salate. Ove semenke imaju duži rok trajanja, što je, takođe, bitno.

Preporučujemo Vam našu 100% prirodnu prodavnicu –

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Posalji

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>