Glavni neprijatelj Srbije je – neaktivnost!

Žene u Srbiji u proseku dnevno provode i do 314 minuta sedeći, a muškarci i do 296 minuta, na poslu, kod kuće, pri odlasku na posao i dolasku s posla, u kafiću/restoranu, bioskopu…

1589994769542161524f26a903795644_v4 big

Ako se tome doda i vreme provedeno u spavanju (oko 8 sati), onda se može reći da smo i do 14 sati dnevno u stanju mirovanja. U stanju mirovanja energetska potrošnja je minimalna.

Ovo pokazuju upravo objavljeni rezultati najnovijeg istraživanja o navikama u ishrani i fizičkoj aktivnosti odraslog stanovništva koje su sproveli Republički zavod za statistiku, Institut za javno zdravlje Srbije “Dr Milan Jovanović Batut”, Medicinski fakultet u Beogradu i Udruženje građana “Delpas”.

Ranije su ljudi mnogo više bili u pokretu pri obavljanju redovnog posla i dnevnih obaveza, ali s tehnološkim inovacijama i ovde se slika znatno promenila, tako da samo 14% populacije u Srbiji radi težak fizički posao i u tome prednjače muškarci.

Oko 36% populacije je na poslu ili tokom obavljanja dnevnih aktivnosti povremeno izloženo umerenom fizičkom naporu (brzim hodom odlaze do prodavnice, nose lakši teret ili se penju stepenicama bar do četvrtog sprata, obavljaju kućne poslove). U ovoj grupi žene su izložene umerenom fizičkom naporu oko 66 minuta, a muškarci 90 minuta nedeljno.

Na nedeljnom nivou laka fizička aktivnost, odnosno lagano hodanje ili vožnja bicikla oko 10 minuta dnevno je za celu grupu ispitanika prosečno iznosila 75 minuta što je ekvivalent od 37,5 minuta umerene fizičke aktivnosti nedeljno, pošto laka fizička aktivnost ima koeficijent potrošnje energije dva puta manji od umerene. Podeljeno na pet radnih dana, hodajući ili vozeći bicikl do posla muškarci potroše 382 kcal, a žene 312 kcal nedeljno.

68870959854216158116bc275109366_v4 big

Aktivnost bi mogla da spreči dobitak 2250 gr masnog tkiva za muškarce, odnosno 1830 gr za žene godišnje, što je ipak izvesna korist.

Mnogo veća korist za zdravlje bi se ostvarila kada bismo postigli preporuke Svetske zdravstvene organizacije (SZO) od minimum 150 minuta umerene fizičke aktivnosti nedeljno radi unapređenja zdravlja.

Kako bi se postigle ove preporuke SZO, uz uobičajene aktivnosti treba dodati i redovnu rekreaciju, međutim i tu podaci nisu briljantni, jer se rekreacijom jednom ili više puta nedeljno bavi samo 16,9% ispitanika. Od toga intenzivnom rekreacijom ili aktivnim sportom bavi se samo 6,3% ispitanika s prosečnom dužinom treninga od 105 minuta dnevno. Muškarci se dvaput više bave intenzivnom rekreacijom nego žene, koje češće upražnjavaju umerene oblike rekreacije.

Preostalih 10,6% ispitanika koji su se bavili rekreacijom je pribegavalo umerenim oblicima rekreacije – vožnja bicikla od najmanje pola sata, plivanje, odbojka. Ovo su alarmantni podaci, jer ukazuju na veoma čestu pojavu sedenternog načina života i to u svim starosnim grupama.
Preporuke SZO:
1025781975421615b66a80959357600_v4 big

Zdrave odrasle osobe uzrasta od 18 godina do 64 godine trebalo bi da nedeljno imaju minimum 150 minuta fizičke aktivnosti umerenog intenziteta, ili 75 minuta aktivnosti sa visokim intenzitetom, ili kombinaciju ove dve koja je ekvivalentna ovim vrednostima

Aerobna aktivnost treba da se sprovodi u trajanju od bar 10 min u kontinuitetu

Da bi se postigao dodatni učinak na zdravlje, treba povećati umerenu fizičku aktivnost kod zdravih osoba na 300 minuta, a intenzivnu na 150 minuta nedeljno ili kombinaciju ove dve koja daje isti efekat

Vežbe za mišićnu snagu treba da obuhvataju najveće grupe mišića i da se rade najmanje dva puta nedeljno

Istraživanje je sprovedeno na reprezentativnom uzorku od 1.207 ispitanika širom Srbije, sredstva za realizaciju projekta obezbedila je Fondacija Koka-Kola, dok je Ministarstvo zdravlja Srbije pokrovitelj projekta.

Rezultati ovog istraživanja mogu se koristiti kao osnova za kvalitetnije planiranje zdravstveno vaspitnih mera i aktivnosti zarad unapređenja zdravlja stanovništva.

b92.net

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Posalji

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>