Integralni susam

susamIntegralni susam se gaji u dolinama planinskih Mediteranskih predela i predstavlja prirodni antioksidans. Odgajan je na zemljištu koje je bogato kalcijumom, fosforom, silicijumom, cinkom i magnezijumom i zbog toga mu je ukus raskošan.
Susamovo seme je vrsta začina. U drevna vremena ono se nije jelo, već se samo presovalo i koristilo u obliku ulja. Takvo se koristilo u medicinske i kozmetičke svrhe.U Vavilonu se koristilo kao baza za izradu egzotičnih parfema. Neki istraživači smatraju da je, zahvaljujući njegovom izuzetnom antioksidantskom dejstvu, upotreba susamovog ulja u velikoj meri doprinela lepoti starih Egipćanki poput Kleoptare. Veruje se takođe da je upotreba susamovog ulja doprinosila i njihovoj dugovečnosti.
Pored visoke vrednosti kalcijuma, hranljivost integralnog susama ogleda se
pre svega u bogatstvu esencijalnim aminokiselinama posebno linolinskom i oleinskom kiselinom. Polovinu sadržaja semenki susama cine ulja koja sadrže visok procenat oleinske i linolne masne kiseline, dok oko petinu sadržaja cine proteini visoke biološke vrednosti. Susamove semenke su vrlo dobar izvor bakra i mangana, a isticu se i sadržajem magnezijuma, kalcijuma, gvožda, vitamina B1, cinka i prehrambenih vlakana. Semenke susama sadrže i dva jedinstvena spoja iz grupe lignana: sezamin i sezamolin. Lignani su fitohemikalije koje se odlikuju brojnim pozitivnim svojstvima, medu ostalim imaju svojstvo snižavanja holesterola i krvnog pritiska.
Osim toga, svrstavaju se i u grupu fitoestrogena, koji se pod uticajem enzimskog sistema u našim crevima pretvaraju u materije slicne hormonima i na taj nacin pružaju zaštitu od tumora osetljivih na hormone, na primer karcinoma dojke. Dodatno, pokazalo se da susam štiti jetru od oksidativnih oštecenja. Pozitivno delovanje lignana kao fitoestrogena nije rezervisano samo na zaštitno dejstvo od karcinoma dojke. Upravo zbog delovanja slicnim hormonima, rezultati brojnih istraživanja ukazali su na njihovo svojstvo ublažavanja tegoba povezanih sa menopauzom. Osim toga, semenke susama nude još citav niz blagodeti.
Integralni susam pomaže da se naše telo“podmaže”. Odličan je blagi laksativ, pa je idealan za tretiranje konstipacije, diareje i divertikulusa. Pomaže balansiranju organizma kod žena zahvaljujući bogatom sadržaju vitamina E. Studije su pokazale da ima snažno antikancerogeno dejstvo zahvaljujući jedinjenjima koja ubijaju ćelije raka, naročito raka pluća i prostate. To potvrdjuje i činjenica da je pojava ovih kancerogenih oboljenja daleko manja u regionima gde je susam zastupljen u svakodnevnoj ishrani.Takođe je dokazano da svakodnevnom upotrebom integralnog susama možemo da sprečimo zapaljenske procese u organizmu. To možda objašnjava zašto je integralni susam dobar za tretiranje bolesti poput artritisa, srčanih oboljenja, visokog krvnog pritiska.
Zbog prilično visokog procenta cinka, poželjno je da se semenke susama što češće nađu na jelovniku svakog muškaraca. Naime, cink ima važnu ulogu u održanju zdravlja sperme i plodnosti kod muškaraca.
Dragoceni sastojci susamovih semenki se bolje apsorbuju ako se one zgnječe i samelju. Ukoliko se samlevene semenke pomešaju sa susamovim uljem, dobije se namaz tahini. Tahini se može dodati u razne umake, namazati na hleb umesto maslaca, ali i koristiti u pripremi kolaca i keksa. Što se susamovog ulja tice, ono se može koristiti za dinstanje, pečenje, prženje, ali i za pripremu umaka i salatnih preliva.
Kašičica susamovih semenki može se dodati i omiljenim žitaricama za doručak ili jogurtu. Kombinacijom octa od pirinča, tamarija (umak od soje), zgnječenog belog luka i pečenih semenki susama, dobija se salatni preliv koji će dati poseban ukus svakoj salati. Semenke susama s malo limunovog soka dobro idu uz povrće kuvano na pari. Susamove semenke se mogu dodati i raznim marinadama ili posuti po sušiju, što jelu daje sasvim novu dimenziju.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Posalji

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>