Ishrana uz koju ćete izbeći bol, nadutost i pečenje u želucu

bol u stomaku

Zajednički naziv za razne tegobe prilikom varenja hrane koji se javljaju u gornjem delu sistema za varenje je dispepsija. Procenjuje se da nešto više od trećine ljudi pati od takvih problema. Pritom se kod oko 50 odsto dispeptičnih bolesnika nalazi oštećenje gornjeg dela gastrointestinalnog sistema, najčešće erozivni gastritis ili peptički ulkus želuca i/ili dvanaestopalačnog, dok se kod preostalih 50 odsto bolesnika ne nalaze takve promene.

Dispepsija označava neprijatnost nakon obroka ili bol lokalizovanu u gornjem delu abdomena. Najčešće se radi o funkcionalnom poremećaju gornjeg dela sistema za varenje.

Simptomi ovog stanja su bol, pečenje, osećaj neprijatnosti i mučnine u želucu, osećaj pritiska i nadutosti, osećaj punoće i sitosti već i nakon malih količina hrane, gubitkom apetita, podrigivanjem i pojačanim ispuštanjem gasova, vraćanjem želučanog sadržaja u jednjak (tzv. refluks) ili mučninom koju može pratiti i povraćanje.

Poznato je nekoliko faktora rizika za pojavu dispepsije, a to su pušenje, preterana i dugotrajna konzumacija alkoholnih pića, prekomeran unos kafe (više od četiri šoljice na dan), neadekvatna prehrana (bogata mastima, začinjena hrana, gladovanje i neredovna ishrana),gojaznost, izloženost stresu, upotreba određenih lekova (nesteroidni antireumatici, antibiotici, estrogeni), ali i prisutnost nekih drugih bolesti (dijabetes, bolesti štitne i bubrega, oslabljena srčana funkcija, plućna tuberkuloza, maligne bolesti), kao i infekcija bakterijom helikobakter pilori.

Hrana je najvažnija

Navike u ishrani i izbor hrane igraju značajnu ulogu u pojavi, terapiji i prevenciji brojnih gastrointestinalnih smetnji. U velikom broju slučajeva, pravilna ishrana pomaže uspostavljanju boljeg varenja jer smanjuje bol i nelagodu.

Savetuje se prestanak pušenja, smanjenje prekomerne telesne mase i dnevnog unosa hrane s naglaskom na nemasnu i ne suviše začinjenu hranu te raspodelu dnevnog unosa u više manjih obroka.

Preporučljivo je koristiti maslinovo ulje kao izvor masnoće i redovan unos fermentiranih mlečnih proizvoda (jogurt, kefir).

Od pomoći mogu biti i aloe vera i pčelinji proizvodi i lekovito bilje.

Hrana i navike smanjuju pritisak u donjem ezofagealnom sfinkteru, pa pogoduju refluksu. Zato treba izbegavati prženu i masnu hranu, čokoladu, pepermint, beli luk, luk i pušenje. Takođe, neke namirnice mogu iritirati ili oštetiti jednjak pa i njih treba izbegavati. To su citrusi i sokovi od citrusa, proizvodi od paradajza, crvena paprika, čili i biber.

Ljudi koji imaju problem sa želucem ne bi trebalo da legnu nakon obroka, posebno ako je obrok bio obilan i bogat mastima i proteinima. Obilni obroci bogati mastima i proteinima stimulišu obilno lučenje želučanih sokova i usporavaju pražnjenje želuca. Zato se ovim bolesnicima savetuje umereno mesa, mlečnih proizvoda i jaja tri sata pre spavanja.

Dobre masnoće

I omega-3 masne kiseline su pokazale zaštitno delovanje, pa u prehrani ovih bolesnika treba da bude obilno zastupljena riba, posebno vrste iz severnih mora, poput bakalara, lososa, tune i sabljarke.

Jogurt je važan

Fermentisani mlečni proizvodi sadrže probiotike koji uspostavljaju ravnotežu u crevnom sistemu. Lactobacillus acidophilus u in vitro studijama imao je baktericidno delovanje na Helicobacter pylori, napominju naučnici.

Čajevi koji pomažu

U narodnoj medicini u lečenju tegoba u gornjem delu sistema za varenje najčešće se primenjuju čajevi od sleza ili lana, kamilice, nane, kao i pelina i maslačka.

U situacijama težeg lečenja helikobaktera koriste se lekovite biljke, poput žalfije, gospine trave, majčine dušice, lavande, anisa i pelina, jer te biljke svojim eteričnim uljima deluju baktericidno na pilori.

Hrana koju treba izbegavati

Masna hrana, čokolada, beli luk i luk okidači su bola u želucu, koji mogu izazvati i citrusi, kao i začini poput čilija i bibera.

Iz prehrane izbacite sve što ima predznak „pre“ – ljuto, slano, kiselo, hladno, vruće – jer ćete želudac opet brzo nadražiti. Izbegavajte i sirovu hranu koja se puno teže vari te tako pogoršava simptome.

R.N.
blic.rs

Preporučujemo Vam našu 100% prirodnu prodavnicu –

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Posalji

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>