Izbacili ste gluten iz ishrane i mislite da ćete smršati? U zabludi ste!

hleb

Izbacivanje glutena iz ishrane počelo je da se doživljava kao svaki drugi dijetalni režim. Dovodi se u vezu sa gubitkom kilograma, a bezglutenska ishrana nije predviđena za to.

Ako neka namirnica ne sadrži gluten, ne znači da ima manje kalorija i masnoća. I osobe na bezglutenskom režimu ishrane mogu da se ugoje, a pomenuti režim koristan je samo ljudima koji na gluten imaju intoleranciju, odnosno ljudima koji imaju celijakiju.

– Celijakija je nasledno oboljenje tankog creva koje karakteriše oštećenje epitela ćelija i duže ili trajnije nepodnošenje glutena. Počinje kod odojčadi nekoliko nedelja ili meseci nakon uvođenja čvrste hrane – kaže Jasna Vujičić, viši dijetetičar-nutricionista. Ona objašnjava da kliničku sliku
karakterišu obilne, svetle stolice, slabo napredovanje deteta, slabo razvijena mišićna masa, česta povraćanja. Nakon postavljene dijagnoze pacijenti počinju sa dijetalnim režimom ishrane. Bez glutena. Eliminišu se pšenica, ječam, raž i ovas, ishrana se bazira na drugim žitaricama kao što su kukuruz, pirinač, heljda, proso.

Osobe koje imaju celijakiju obično su pothranjene jer usled konzumiranja glutena dolazi do stvaranja antitela i upalnih procesa u tankom crevu. Bez obzira na ukupnu količinu unete hrane, prisutno je konstantno mršavljenje. Ređe je sasvim suprotno stanje – veliki apetit, a posledica je borbe tela za neophodnom hranom. Studije kažu da je to zbog rezistencije koju gluten razvija na leptin, hormon koji mozgu šalje poruku o sitosti organizma.

– Nove, nedovoljno istražene dijete preporučuju izbacivanje glutena kao štetnog sastojka iz ishrane i garantuju eliminaciju viška kilograma. Ali pitanje je samo kojim se namirnicama zamenjuju eliminisane, glutenske – kaže naša sagovornica i dodaje da izbacivanje glutena iz ishrane zdravog čoveka može dovesti do nastanka problema probavnog sistema.

Ona upozorava i da eliminisanje glutena ne znači samo izbacivanje hleba i testenine već i mnogih drugih namirnica u kojima se gluten koristi za postizanje željenog ukusa: preliva za salate, sojinih umaka, kolača… Proizvodi bez glutena mogu da sadrže podjednako kalorija kao i originalne namirnice. Bez glutena ne znači i manje kalorija i masnoća. I osobe na bezglutenskom režimu ishrane mogu da imaju višak kilograma.

Razmišljate da izbacite gluten iz ishrane? Ove tri stvari treba da znate

Sve ćete češće čuti da ljudi izbegavaju gluten u ishrani, a ovaj trend se izgleda ne menja. Ako ste na bezglutenskoj dijeti, bilo zbog toga što morate da izbegnete gluten zbog celijakije, odnosno nepodnošljivosti pšeničnog brašna, ili zato što mislite da ste osetljivi na gluten, ovih pet novih informacija bi trebalo da znate.

1) GLUTEN MOŽDA NIJE JEDINI KRIVAC ZA CELIJAKIJU

Nedavna studija istraživača sa Univerziteta Kolumbija otkrila je da proteini pšenice i bez glutena takođe mogu izazvati problematične simptome kod ljudi koji boluju od celijakije. Iako je gluten primarni tip proteina u pšenici, značajan broj učesnika ispitivanja je bilo imuno na reakciju pet grupa bez glutenskih proteina. Drugim rečima, verovatno treba još više da učimo o celijakijama nego što naučnici trenutno znaju.

2) ETIKETE “BEZ GLUTENA” SU SADA STANDARDIZOVANE

Donedavno ,termin “ bezglutena“ nije bio regulisan, čak ni definisan od strane američkih vlasti. Ali od avgusta prošle godine, proizvođači mogu da koriste ovaj izraz samo za proizvode koji sadrže manje od 20 milionitih delova glutena, što je standard koji se takođe koristi u Kanadi i Evropi. Drugim rečima, iako je gluten sada definisan, to i dalje ne znači da 100 odsto ne sadrži gluten. Ako ste zabrinuti, držite se ne upakovane, cele hrane na bazi skroba koja je prirodno bez glutena, kao što je voće, krompir, bundeva i korenasto povrće.

3) LOŠA BEZGLUTENSKA BRZA HRANA JE SVUDA

Iako je termin “bez glutena” postao sinonim za nešto zdravo, jasno je da postoje na desetine nezdravih namirnica koje ne sadrže gluten. Oznaku “bez glutena” možete pronaći i na proizvodima kao što su kolači, pice, makarone sa sirom, sladoled, sendviči, čips i pivo. Iako su neke od ovih namirnica božji dar za ljude sa celijakijama (koji konačno mogu da jedu neke od poslastica koje su prethodno morali da izbegavaju), one sigurno nisu temelj nutirtivno-bogate, zdrave ishrane. I kao što možda već znate, ove namirnice su jedan od razloga zašto odustajanje od glutena nije čarobni štapić za mršavljenje.

blic.rs

Preporučujemo Vam našu 100% prirodnu prodavnicu –

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Posalji

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>