Semenke

seme-od-lana-za-zdravlje-620x264

Semenke su prvobizno u ishrani korišćene kao dodaci jelu. A celerlerove, kuminove, kardamonove i korijanderove, npr. još uvek služe toj svrsi…

Šta znamo o semenkama?

Najčešća korišćene semenke koje imaju potvrđenu medicinsku vrednost su bundevino, suncokretovo, susamovo i laneno, seme anisa, celera, senfa, korijandera i kardamona.

Semenke se mogu jesti sveže, nakon uklanjanja ljuske. Izvanredan su proteinski dodatak salatama, jelima od povrća, a samlevene se mogu posuti po jelu zbog niskog sadržaja soli.

Neočišćene, duže ostaju sveže, za razliku od oljuštenih koje se moraju držati u frižideru. Neočišćene se čuvaju na suvom i hladnom mestu. Sve se mogu koristititi za dobijanje klica koje se koriste sveže, posute po jelima ili u supama i na sendvičima.

Semenke suncokreta i lucerke (alfalfa) se najčešće sade radi dobijanja klica i jedu se sveže u salatama ili na sendvičima.

Od semenki se najčešće prave ulja. Suncokretovo i susamovo hladno ceđeno ulje je vrlo dobro, ima izvanredno izbalansirane sastojke koji su važan element zdravije ishrane i najbolje ih je koristiti nakon završetka kuvanja kao dodatak jelima.

BUNDEVINE semenke su najpoznatije po svojoj koncentraciji cinka. Dobar su izvor proteina i imaju dobar odnos aminokiselina (preko 50% nezasićenih masnih kiselina), visok sadržaj gvožđa, kalcijuma i fosfora, vitamina E i najviše nijacina od vitamina B.
Obično se jedu sveže.

SUSAMOVE semenke se jedu sveže ili kao dodatak različitim namirnicama (od peciva, preko jela od pasulja i graška, do kolača, sa ili bez mešanja sa koštunjavim voćem).

Probajte da ga pomešate sa bademom ili suncokretovim semenkama! Sadrže preko 55% masti, 20% proteina, cinka, bakra, magnezijuma, fosfora i kalijuma. Izvanredan su izvor kalcijuma za one koji ne piju kravlje mleko.

Zbog sadržaja vitamina E, imaju umereni antioksidativni efekat. Crno susamovo seme se koristi u raznim prelivima za salatu.

PAŽNJA:

Susamove, kao i sva druge semenke, treba dobro sažvakati da bi se mogle svariti i apsorbovati. U suprotnom, mogu proći kroz digestivni trakt neasimilovane.

SUNCOKRETOVE semenke su vrlo kalorične: jedna šolja ima 400 cal. Imaju 25% proteina i najviše vlakana od svih semenki, kao i vitamina B. Vitamin D koji pomaže iskorišćavanje kalcijuma je takođe pohranjen u njima.
Svež suncokret ima više hranljivih sastojaka od prženog i soljenog.
Suncokretovo ulje je vrlo dobro, ima mali stepen kvarenja, a hladno ceđeno je najbolje. Kada se otvori, mora se držati u frižideru.

Osim za ulja, upotrebljava se kao grickalica, u hlebu i pecivima, stavlja se preko salata, izvrstan je kada se u blenderu pomeša sa bademom.
Dodaje se i zelenim salatama.Odlična kombinacija je i potopljen badem, suncokret i kikiriki.

Medicinska primena semenki

SUSAM se koristi:

- protiv holesterola (seme susama sadrži velike količine fitosterola, jedinjenja koja mogu da se apsorbuju u krvotok i eliminišu jedan deo holesterola.)

- protiv ćelavosti

- kod išijasa, peruti, poremećaja u dojenju, kod zubobolje i zujanja u ušima

BUNDEVINO SEME povoljno deluje na:

- uvećanu prostatu
- crevne parazite (gliste)
- vrtoglavicu

SUNCOKRETOVO SEME se preporučuje:

– protiv visokog krvnog pritiska ili kardiovaskularnih problema
- kao deo programa protiv pušenja
- kod artritisa
- kod terapije bola
- neplodnosti (zbog aminokiseline arginina)

U tradicionalnoj medicini američkih Indijanaca ove semenke su korišćene kao diuretik, protiv konstipacije (zatvora), protiv bola u grudima ili čira na zelucu. Dobre su i kao ”lek” protiv glista i za poboljšanje vida.

LAN

Seme lana je bogato alfa-linolenskom kiselinom.

Koristi se kod:

- angine pektoris: u šolju do pola napunjenu jogurtom stavi se supena kašika prethodno potopljenog u vodi ili samlevenog lanenog semena i dopuni jogurtom do vrha šolje
- divertikulitisa
- endometrioze
- opstipacije
- psorijaze

Laneno seme stimuliše estrogen kod žena u menopauzi (zajedno sa sojom).

CELER se koristi:

- kod amenoreje
- protiv kostobolju
- za snižavanje visokog krvnog pritiska
- protiv vrtoglavice
- za snižavanje holesterola

ANIS blagotvorno deluje na:

– astmu, kašalj, nazeb i grip

Stari Grci su koristili čaj od anisovog semenja za lečenje astme, kao i semenke peršuna, korijandera, bobice kleke i kardamon. Korišćen je hiljadama godina za osveženje daha.

TIPOVI MASNIH KISELINA U ULJIMA

Ulja- zasićena/ omega 6/ omega3

Laneno 9, 16, 57

Kanola 6, 22, 10

Sojino 15, 54, 7

Maslinovo 14, 8, 1

Kukuruzno 13, 65, 1

Susamovo 13, 41, 0

Suncokretovo 11 69 0

Sastav kakav se samo poželeti može

Tri glavne vrste semena: bundevino (golica), susamovo i suncokretovo su visokoproteinska hrana sa više proteina od zrnevlja.
Npr. bundevino seme ima više od 30% proteina, visok sadržaj vitamina E, masti više od polovine svoje težine.
Srećom, više od 80% masti su nezasićene, esencijalne masne kiseline. Semenke su bogat izvor minerala, naročito gvožđa i cinka, vitamina A, D i E.

Mnoge su odličan izvor bakra, kalcijuma i kalijuma, a imaju malo natrijuma. Nivo fosfora je visok, specijalno u poređenju sa Ca, tako da u slučaju da se ne uzima dovoljna količina semenki, može doći do poremećaja njhivog odnosa. Jod je takođe prisutan u većini semenki.

dr Vesna Humo
zdravzivot.com

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Posalji

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>