Sigurno znate da je manjak sna veoma opasan, ali znate li koliko?

sleeping-woman_0

Problemi sa snom pogađaju gotovo polovinu svetske populacije, a da ovaj problem nije nimalo naivan pokazale su brojne studije. Evo kako sve manjak sjna utiče na naš organizam.

1) MOZAK KOJI SPAVA JE AKTIVAN

Dok spavate, vaš mozak je aktivan. Časopis Current Biology objavio je studiju u kojoj je tvrde da mozak, dok spavamo, obrađuje kompleksne informacije i čak priprema se za neka buduća događanja i pravi prostor u memoriji za nova sećanja.

2) SPAVANJE JE VAŽNO ZA ZDRAVLJE

Manjak sna može da ima ako mnogo negativnih posledica po zdravlje. Od srčanih bolesti, do depresije, gojaznosti, dijabetesa, visokog krvnog pritiska, šloga, a povezuje se čak i sa povišenim holesterolom.

3) VAŠ MOZAK IMA BIOLOŠKI SAT

Postoji biološki sat u vašem mozgu koja kontroliše vaš dvadesetčetvorosatni ritam spavanja i budnosti, a neuronaučnici na Univerzitetu Vanderbilt nedavno pronašli su način da manipuliše njim.

Stimulacijom malog regiona u mozgu koji sadrži biološki časovnik mozga, istraživači su uspeli da menjaju ritam sna i aktivnosti kod miševa, tako da u određeno vreme oni koji obhično tada zaspu se probude i obrnuto. Otkriće moglo bi moglo da otvori put za efikasnije tretmane za poremećaje spavanja, umor i negativne uticaje na zdravlje rada po smenama.

4) TELEFONI UTIČU NA LOŠ SAN

Ako želite da se naspavate, držite sve uređaje van spavaće sobe. To je zaključak novog istraživanja o efektima pametnih telefona na nivoe stresa i kvaliteta sna. Jedan od četvoro osoba od 18 do 24 godine kažu da ne spavaju kao ranije zbog tehnologije, prema anketi 2012 godine. Studija Majo klinike oz 2013. godine pokazala je da svetlost koju emituju smart telefoni i tableti može da poremeti proizvodnju melatonina, hormona koji igra važnu ulogu u ciklusu budnosti i aktivnosti. I prošle godine, istraživanje državnog Univerziteta Mičigen otkrilo je da su ljudi koji redovno koriste svoje smart telefone za potrebe rada posle 9 časova uveče su umorni i manje angažovani na poslu sledećeg dana.

5) MANJAK SNA UTIČE NA NAŠE RASUĐIVANJE

Kao što ne bi trebalo da plivate nakon jela, ne bi trebalo ni da donosite velike odluke nakon ne prospavane noći. Veliki broj istraživanja otkrio je da neprospavana noć utiče ne našu mogućnost spoznaje i to na način koji utiče na našu mogućnost rasuđivanja i mogućnost donošenja odluka.
Studija iz 2007 godine pokazala je da manjak sna utiče na sposobnost donošenja odluka tako što povećava očekivanja i umanjuje mogućenost procene gubitaka.

6) RAD PO SMENAMA MOŽE DA NARUŠI SAN

Poslovi koji narušavaju vaš prirodan raspored spavanja, kao što je rad po smenama, može da uzrokuje čitav niz problema. Poremećaj sna uzrokovan radom po smenama prepoznat je kao zvanično medicinsko stanje od kog pati oko 20 odsto poulacije u SAD. Čak i oni koji rade po smenama, a nemaju problem sa spavanjem imaju veći rizik od oboljevanja od srčanih bolesti, dijabetesa, gojaznosti i depresije.

blic.rs

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Posalji

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>