Veganska ishrana

How-Choose-Pre-Workout-SnackVeganstvo je način ishrane i življenja koji izbegava bilo kakvu okrutnost nad životinjama, poput iskorišćavanje njih i njihovih proizvoda za hranu, odeću i druge svrhe. Veganska ishrana se zasniva na žitaricama, mahunarkama, voću i povrću. Vegani i veganke ne jedu meso, ribu, morske plodove, jaja, mleko, mlečne proizvode, med niti nose stvari od krzna, vune, kostiju, kože, korala, bisera niti bilo kojih drugih materijala životinjskog porekla. Mnogi vegani takođe izbegavaju proizvode testirane na životinjama. Za razliku od vegetarijanca čija je ishrana bez ubijanja, veganska ishrana je kako bez ubijanja, tako i bez iskorištavanja životinja. Veganstvo se razlikuje od vegetarijanstva jer je svedeno u potpunosti na biljnu ishranu.
Reč vegan je nastala 1940. kao skraćenica od reči vegetarijanac, u vegetarijanskom društvu u Engleskoj, koji su na taj način hteli razlikovati one članove koji su u potpunosti odbacili proizvode životinjskog porekla.
Ljudi postaju vegani iz mnoštva razloga, uključujući etičku brigu za životinje i prirodnu okolinu, kao i neke ličnije, vezane za zdravlje, duhovnost i veru. Što se etičkih principa tiče, veganska ishrana sprečava masovni uzgoj i sistematsko klanje velikog broja životinja. Što se zdravlja tiče, važno je istaći da proizvodi od mesa, jaja i mleka sadrže visok nivo holesterola i masnoća koje uzrokuju velike štete ljudskom zdravlju. I na kraju, sa ekološkog aspekta, mesna industrija podstiče ozbiljno zagađenja vazduha, zemlje i vode, doprinosi eksploataciji i krčenju šuma i velikih zemljinih površina za uzgoj biljnih kultura namenjenih prehrani velikog broja uzgajanih životinja.
Vegani tvrde da veganska ishrana može u potpunosti zadovoljiti potrebe organizma, pa čak i profesionalnih sportista. To dokazuje već dugi niz godina aktivna Veganska bilderska grupa, koja opovrgava klasičan stereotip o veganima kao o mršavim i neuhranjenim ljudima.
Iako je to u teoriji izvodljivo, u stvarnosti je mnogo teže živeti 100% život bez okrutnosti. Iskorištavanje životinja je prisutno u mnogim sferama, a ne samo vezano za ishranu. Mnogo je takvih primera poput gela, lepka, gume ili foto-filma koji sadrže životinjske sastojke. Na zapadu se sve češće pojavljuju etikete na pojedinim proizvodima sa natpisom “cruelty free” (bez okrutnosti) što znači da nisu testirani na životinjama i nisu životinjskog porekla.
Uobičajena Veganska Hrana
Ovsena kaša, prženo povrće, žitarice, tost, sok od pomorandže, puter od kikirikija na hleb od prekrupe, smrznuto voće, deserti, sočivo, supa, salata, leblebije, pasulj, urme, jabuke, makaroni, voće, voćni frape, kokice, špagete, prebranac, čili, tofu, lazanje, palačinke bez jaja, kolačiće bez jaja, soja sladoled, tempeh, čorbu od kukuruza, soja jogurt, sutlijaš, Fava pasulj, banane, pogačice, spanać, pite, ovas, orah, kukuruz, uštipke, prženice napravljene od sojinog mleka, soja viršle, pljeskavice of povrća, bundeve, kajgana od tofua, seitan….

Zdravstvene prednosti veganske ishrane
Postoji niz značajnih prednosti zbog kojih je dobro izostaviti meso i mlečne proizvode iz ishrane. Vegani jedu veću količinu voća i povrća, što znači da je rizik od gojaznosti znatno manji i češće imaju niži indeks telesne mase.
Veganska ishrana može smanjiti rizik od nastanka moždanog udara, visokog holesterola i srčanog udara. Pomaže kod gubljenja kilograma jer vegani takođe jedu manje porcije, što je odlično za gubitak težine i sveukupno zdravlje.
Veganskom ishranom se unosi manje hemikalija čime se smanjuje rizik od nastanka raka. Jedno istraživanja je pokazalo da vegani imaju najmanji rizik od nastanka raka, za razliku od bilo koje druge prehrambene grupe. Sve ovo će vam pomoći da se osećate bolje, ali i da izgledate bolje.
Zdravstveni rizici veganske ishrane
Prelazak na vegansku ishranu može predstavljati značajne opasnosti za zdravlje, posebno zbog niskog unosa nekih vitamina i minerala kao što su:
Kalcijum
Kalcijum igra važnu ulogu u izgradnji kostiju. Vegani ne piju mleko, zbog čega kalcijum moraju pronaći u drugim namirnicama kao što je sojino mleko. Takođe bi trebali uzimati kalcijum kao dodatak ishrani. Jedno istraživanje je pokazalo da vegani imaju učestalije lomove kostiju za razliku od pripadnika bilo koje druge prehrambene grupe.
Vitamin B12
Ključan je za normalno funkcionisanje mozga i nervnog sistema. Nizak nivo vitamina B12 može uzrokovati ozbiljne zdravstvene posledice. Vegani imaju veći rizik od nastanka anemije i neurodegenerativnih bolesti. Svakako bi trebali vitamin B12 unositi putem dodatka ishrani jer ga u biljnim namirnicama nema u dovoljnoj količini i u obliku koji je potreban organizmu.
Postoje mnoge veganske zamene uključujući sojino mleko, proizvode na bazi skroba koji su odlična zamena za jaja i tofu kao odlična zamena za meso. Dakle, na tipičnoj veganskoj ishrani se nalazi puno voća i povrća i drugih namirnice koje nisu životinjskog porekla, ali svaki obrok čine izuzetno ukusnim

Veganska gibanica sa rogačem
250 g rogača
0.5 l mleka (sojinog, pirinčanog.. ko kakvo voli)
kore za pitu
višnje
malo smedjeg šećera ili malteksa

Skuvati rogač u zasladjenom mleku i sa njim filovati kore.
Može se koristiti po dve kore. Poprskati prvu kiselom vodom i sa malo ulja. Preko druge kore namazati fil od rogaća, pobacati višnje preko.
Umotati
Standardno peći,
Prijatno

Institut za pečurke preporucuje svoje proizvode sa šitakama

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Posalji

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>