Vitamin B12: U kojoj hrani ga ima i koji su simptomi njegovog nedostatka

Vitamin B12 ili kako ga drugačije nazivaju „kobalamin“ i „cijanokobalamin“ po svojoj hemijskoj strukturi predstavlja jedan od najsloženijih vitamina. Usled nedostataka ovog vitamina mogu se javiti brojni zdravstveni problemi zbog čega je on kao takav nephodan svakom čoveku. Ovaj dragoceni vitamin ne sintetizuju ni biljke ni životinje, već samo neke vrste bakterija, tako na primer mikroflora preživara sintetizuje vitamin B12 u dovoljnoj količini. Zbog toga su za čoveka osnovni izvor ovog vitamina upravo proizvodi životinjskog porekla. Vitamin B12 je posebno važan za normalan razvoj nervnih ćelija i eritrocita, a zajedno sa folnom kiselinom učestvuje u sintezi DNK, sintezi crvenih krvnih zrnaca i regulaciji mnogih drugih procesa u ljudskom organizmu.

b12

Nedostatak vitamina B12

Kao što smo već napomenuli vitamin B12 i folna kiselina nephodni su za stvaranje crvenih krvnih zrnaca koji predstavljaju najbrojniju vrstu ćelija u organizmu i čija je osnovna uloga transportovanje kiseonika u naše organe i tkiva. U situaciji postojanja primetnog nedostatka vitamina B12 crvena krvna zrnca ne mogu vršiti svoju pomenutu funkciju snabdevanja organizma kiseonikom, pa nam je jasno koliko je zapravo ovaj vitamin značajan. Pomenuta dva vitamina, od kojih je jedan vitamin B12, a drugi folna kiselina koji takođe pripada grupi B vitamina utiču i na imunu funkciju i na raspoloženje. Osim toga zajedno sa vitaminom B6 smanjuju visoke doze homocisteina u krvi, koji povećava rizik od srčanih oboljenja, osteporoze, Parkinonove i Alchajmerove bolesti.

Nedostatak vitamina B12 može stvoriti ozbiljne probleme, a na oprezu pogotovu treba da budu vegani i vegetrarijanci koji godinama ne konzumiraju meso, jaja ili mlečne proizvode. S obziom na činjenicu da je ovaj vitamin vrlo složene strukture pa se teško usvaja u organizmu, pojava blagog nedostatka ovog vitamina u organizmu je česta. Naime uzrok deficita vitamina B12 jeste nedostatak unutrašnjeg faktora koji normalno luči ćelije želuca, a osim toga neophodan je za apsorpciju pomenutog vitamina. Tada nastaje perniciozna anemija o kojoj ćemo nešto više reći u nastavku teksta.

Simptomi nedostatka vitamina B12

Postoji nekoliko znakova koji ukazuju na nedostatak ovog bitnog nutrijenta:

Umor jeste jedan od prvih znakova nedostatka vitamina B12. Naše telo se oslanja na vitamin koji će stvoriti crvena krvna zrnca koji snabdevaju organizam kiseonikom, a bez dovoljne količine kiseonika u krvi osetićete hroničan umor koliko god da ste odmorni i naspavani. Naravno umor ne mora odmah da znači nedostatak ovog vitamina, pa pre lečenja i uzimanja adekvatnih suplemenata posavetujte se sa doktorom.
Vrtoglavica jeste simptom koji takođe može ukazivati na nedostatak vitamina o kojem govorimo ali isto tako potrebna je poseta lekaru radi utvrđivanja tačnog uzroka
Bledi ste – manjak eritrocita (crvenih krvnih zrnaca) može uzrokovati bled ten kod osoba kojima fali baš ovaj vitamin
Uznemirenost zbog svake sitnice kao simptom je takođe prisutan, vitamin B12 utiče na raspoloženje kod čoveka, koje je praćeno depresivnim promenama.
Zaboravljenje – u pitanju je jako čest simptom nedostatka ovog vitamina, mišljenja mnogih jesu da osobe koje pate od Alchajmerove bolesti i drugih vrsta demencija nedostaje upravo vitamin B12, čak štaviše dokazano je da je 70% ljudi sa Alchajmerovom bolešću imalo manjak ovog vitamina
Slabost u mišićima je pojava koja je sasvim moguća kada je u pitanju nedostatak ovog vitamina
Utrnulost se može pojaviti takođe kao jedan od simptoma nedostatka vitamina B12, a dešava se zbog oštećenja nerava.

Od simptoma koji se mogu pojaviti kao znak nedostatka ovog vitamina jesu i problem sa kosom i kožom, kao što su gljivice, ekcemi i dermatitis. Ono što je bitno reći jeste da simptomi koji se mogu javiti usled nedostatka vitamina B12 mogu biti vidljivi i nakon 5 godina, u zavisnoststi od uzrasta i zdravstvenog stanja.

Nedostatk vitamina B12 vodi nastajanju pojave zvane perniciozna anemija. U pitanju je jako teška i podmukla bolest i simptomi su obično bleda koža, slabost, dijareja, gubitak težine, osećaj trnjenja u rukama i nogama, groznica, gubitak pamćenja, umor, konfuzuja. Kod ovog poremećaja ćelije imunog sistema uništavaju želudačne ćelije i u takvoj situaciji se ne stvaraju dovoljne količine unutrašnjeg činioca neophodnog za apsorpciju vitamina B12. Perniciozna anemija predstavlja ozbiljno stanje i potrebno je stručno lečenje. Nedostatak vitamina B12 u nekim slučajevima dovodi i do oštećenja nerava kičmene moždine, a u nekim i do paralize.

Vitamin-B12

Preporučujemo:

Beli luk na prazan želudac
Namirnice za bolju koncentraciju i memoriju
Dijabetes -čajevi za prirodno lečenje
Otklanjanje grčeva u stopalu
Susam i susamovo ulje kao lek

Lečenje

Poznato je da nedostatak vitamina B12 može da dovede do ozbiljnih zdravstvenih stanja u koje spadaju i multipla skleroza, demencija pa čak i Alchajmerova bolest. Zbog toga je bitno da delujemo preventivno. Najzdraviji način sprečavanja nedostatka ove vrste vitamina je naravno pravilna ishrana, a ako je u pitanju veći deficit vitamina B12 najbolje je konsultovati se lekarom radi dobijanja adekvatne terapije.

Vitamin B12 u hrani

Vitamin b12 nalazi se u namerinicama životinjskog porekla. Prirodni izvori ovog vitamina su meso, džigerica, riba, sir, mleko, jaja i školjke. Međutim neke žitarice takođe mogu biti dobar izvor ovog vitamina, razni sojini produkti i pivski kvasac. U manjim količinama se nalazi i u cvekli, susamu, lešniku, soji i morskim algama. Dobar izvor ovog vitamina jeste i kiseli kupus kao i sve namernice koje sadrže mlečnu kiselinu poput povrća iz turšije.

B kompleks vitamina

Grupa jedinjenja koju nazivamo jednim imenim kompleks ili grupa vitamina B čine jedinjenja koja su nam neophodna za pravilno funkcionisanje našeg organizma. B kompleks ili vitamini B kompleksa čine sledeći vitamini: vitamin B1 – Tiamin,vitamin B2 – Riboflavin,vitamin B3 – Niacin, vitamin B5 – Pantotenska kiselina, vitamin B6 -Piridoksin, vitamin B7 –Biotin-, vitamin B9 -Folna kiselina,vitamin B12 – Cijanokobalamin, kolin, inozitol. Svaki od ovih vitamina pojedinačno igra važnu ulogu u našem organizmu, a u mnogim procesima deluju zajedno. B vitamini nam pomažu da iz unete hrane stvaramo i prenosimo energiju potrebnu za izgradnju i pravilno funkcionisanje svih tkiva i na taj način održavaju zdravlje našeg tela. Svi vitamini B grupe rastvorljivi su u vodi i njihov manjak dovodi do gubitka apetita, premora, zatvora, koža postaje gruba i suva, a kosa slaba , prisutne su i akne.

Namirnice bogate vitaminom B

Neprerađene namernice od punog zrna poput ražanog hleba, kukuruznog brašna, ovsenih pahuljica predstavljaju bogat izvor gotovo svih vitaminja B grupe. Osim navedenog dobar izvor B vitamina predstavljaju i sledeće namernice: meso (svinjsko), mleko i mlečni proizvodi, jaja, plodovi mora, iznutrice (svinjska ili pileća džigerica), riba, mahunarke, prehrambeni kvasac.

Za sve vitamine postoje preporučene vrednosti dnevnog unosa, pa tako preporučena dnevna doza unosa konkretno vitamina B12 kojim smo se bavili najviše u tekstu za odrasle iznosi 1,5 mikrograma. Ukoliko uzmete i veću količinu ovog vitamina nego što je predviđeno ne brinite, prevelika količina ne izaziva hipervitaminozu, jer ovaj vitamin je rastvorljiv u vodi, pa se u organizmu ne stvaraju velike zalihe. Ukoliko se pravilno hranite nedostatak dragocenog vitamina B12 ćete nadomestiti na najbolji mogući način. Međutim sa godinama nivo vitamina B12 opada, pa se tako starijim osobama preporučuju dodaci.

zdravisimo.com

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Posalji

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>